Vuggestueliv

I vuggestuen præsenterer vi børnene for aktiviteter, som tager udgangspunkt i det børnene viser interesse for og hvor fokus er på processen og ikke på produktet. Aktiviteterne foregår i børnenes eget tempo. Det er vigtigt at børnene føler sig trygge i situationen sammen med den voksne. Eksempler på aktiviteter kan være:

· Sang, sanglege, rim og remser.

· Læse alderssvarende bøger for børnene og med børnene.

· Samtaler med børnene om deres dag, deres oplevelser, alt hvad der interesserer.

· Vi leger med konstruktionslegetøj, Duplo, træklodser, puslespil og memory.

· Tegne, male med forskellige typer farver og maling på forskelligt underlag, eksempelvis papir, pap, sten eller skumklude.

· Lege med kartoffelmel og modellervoks.

· Bagning eller rive gulerødder.

 

Udeliv

Vi vægter udelivet højt (se læreplanen). På ture ud af huset benytter vi meget de muligheder som nærmiljøet byder på:

  • Ture på volden og til nærliggende legepladser.
  • Ture langs kanalen i klapvogn eller på gåben.
  • Ture til Naturlegepladsen og Christiania.
  • Ofte biblioteksbesøg for at læse og låne bøger.
  • En tur med Metro eller bus hvis vi skal lidt længere væk til Vestamager, stranden eller Zoologisk Have.
  • Vi kører en gang imellem med institutionens blå bus ud i skoven, eller til rideskolen for en ridetur på en lille pony.

Vi ønsker, at måltidet skal forløbe i en rar atmosfære og møder derfor børnene med forståelse for, hvordan 0-3-årige børn spiser og giver hjælp efter behov. De mindste har f.eks. stort behov for at mærke på maden, så det må man gerne.

Alle børn vasker hænder, henter sig en hagesmæk og finder sin faste plads. Dette oplver vi giver genkendelighed og ro. Børnene skiftes til at dele service ud til deres eget bord. Vi sidder ved 3, borde så børn og voksne har mulighed for at tale hyggeligt sammen. Hvert barn øser/hælder op, sender fadet videre og somme tider hjælper de sidemanden. Efter måltidet hjælper børnene med at rydde op: lægger hagesmæk til vask, bærer tallerken og kop hen til rullebordet.

Vi vægter, at børnene får mulighed for at udvikle selvhjulpenhed ved at deltage i alle daglige gøremål.(se læreplanen).Vi mener, at børnene har brug for en tryg og genkendelig hverdag, hvor de kan bevæge sig ud – erobre verden og komme tilbage til pædagogens tryghed og få mulighed for at bearbejde oplevelser.